Wednesday 24 August 2011

BeLaJaR PuaSa...

salam..hai semua..salam ramadan terakhir..cewah hehe..serius kali ni lame giler aku x post..yela..nak kate busy xsgt..tp tulah bile dh adik2 semua dh balik...hati pn gumbira..hehe dpt berkumpul bersama adik2 aku..ni jela time yg ada tuk aku luangkn..lepas ni masing2 akan pulang tuk perjuangkn mase depan masing2 kn...well ape yg aku nk cerita kali ni ialah mengenai puasa...hmm korang kecik2 dulu umur brape yer korg dh start puasa?? hehe yela..klau korang kire puasa separuh hari dulu pn xape..asalkn korng blajar puasa kn?? hehe

well..apa yg aku nk cerita kali ni yela tentang belajar puasa..hehe..serius cerita ni baru aku dpt thu dr mak aku..cmne mak aku ajar aku n adik2 aku puasa....kisah ni bermula bila mak aku tgk adik spupu aku yg lain2 masih lagi xdpt puasa pnuh sebulan sbb katanya xlarat la ape la...sedangkn mak aku ckp..aku n adik2 pmpuan aku dulu dh boleh puasa penuh mase umur mcm diorng..fuh..alhmdulillah berkat asuhan mak..jadi jgk anak2 mak ni kn hehe..ok ok..meh aku cerita cmne...

dulu time kecik2..klau time sahur comfirm la mak la yg kejutkn kita...bile dh kejutkn tu...nasi dh depan mata..tunggu masuk mulut je kn? haha aku ckp mcm la skg ni x mcm tu lagi...hehe serius kehidupan aku still mcm dulu jgk...tp kdg2 tu la aku bgn sediakn mkn minum tuk sahur sbb kasihankn mak..mak dh penat kn..seharian mak buat kerja..ada kalanya kita sbg anak kenalah tolong menolong jgk kn...kata sayang mak...hehe eh eh..ape dh aku nk cerita td..haa kn dh melalut hehe..k lah k lah..smbung balik yerr...

so time sahur tu..mak aku pernah dulu tak terbangun sbb penat sgt..mase tu time tu kecik2 lagi laa...mak aku kerjanya menjahit..comfirm2la penat kn? ...so mase mak aku bgn tu memg tepat dh abis waktu tuk sahur...jd mak aku fikir la ni..cmne nk bg aku n adik2 tetap puasa walaupun dh abis waktu..so nak di jadikan cerita..mak aku tetap kejutkn kitorng bgn..tuk makan sahur...sebelum kejutkn kitrong tu..mak dh kasi pulas jarum jam kat dinding supaya kitorng rase mcm x smpai mase lagi tuk org azan subuh...kitong pn mkn la..jdnya..kitorng ni xda alasan nk berbuka puasa sbb mak dh bg mkn time sahur hehe...

kelakar kn klau korg thu kecik2 dulu korng terkena ngn mak n ayah korg sndiri..serius bg aku pengalaman tu sgt2 sweet..n aku suke sgt bile mgenangkn cara mak n ayah aku didik aku n adik2 tuk berpuasa...so bg aku xsalah laa klau nanti aku pn nk cube didik anak2 aku jgk..hehe..kepada yg rase care ni mcm berkesan nk bg anak2 tetap berpuasa..try la yer...dh berbelas thun kot bru aku thu kenyataan ni...hehe k lah..lagi 5 hari kita akan berpuasa kn?? insyaALLAH mudah-mudahan kita dapat menyempurnakan puasa kita dengan bnyakkn beribadah kepada Allah S.W.T. mudah-mudahan..hari esok lagi baik pada hari ini...sekian wasalam.. (^_^)

No comments: