Monday, 20 June 2011

Buatmu Ayah...

~~SeLaMat HarI BaPa~~

Assalamualaikum...

Rasenye telah lame panggilan ayah xlg aku sebut...sungguh aku rindu sgt akn pngilan tu..namun xda siapa lagi yg layak di pngil ayah melainkn ayah kndung kita..(klau ada pn bapa mertua kita)...Ayah..semejak kau tiada...semua pekara mak yg lakukn..sungguh mak seorg yg kuat...membesarkn along smpai umur skg..xpernah lelah menanti along pulang,walaupun di awal pagi..subuh di nihari walaupun sejuk mencekam ke tulang hitam...mak tetap dtg menjemput kitorng tiba di terminal..xpernah biarkn anaknya kelamaan di situ...takut2 kesejukan..atau bimbng di ganggu org...

Ayah...engkau lah tempat bergntung kami...hilangnye engkau ibarat patah sayap seekor burung..hilang sudah tempat kami bergantung...tempat kami mengadu nasib...lalu pada siapa lagi harus kami mengadu?? ayah tinggalkn along ketika along baru meningkat remaja..hilang kasih syg sorang ayah...ayah..along rindu kt ayah...adakah along n adik2 ni org2 yg sabar dgn ketiadaan ayah ketika kami masih lagi kecil?? ketika kami masih perlukn belaian dan kasih sayang seorang ayah?? yer ayah..kita punyai keluarga yang sangat besar..dgn bilangan adik beradik ayah yg ramai...sama macam mak...tp knape sikap mereka sedemikian rupa pada keluarga kita ayah?? along sedih dgn sikap keluarga sendiri..oleh sebab itulah..mak, along n adik2 x lagi berminat tuk pergi menziarahi mereka ayah...

yerr..kami dpt gelaran anak saudara derhaka...lalu apakah dosa kami sampaikn tergamak 'dia' melafazkan kata2 sedemikian...memang sudah lame along rase terhina dengan sikap keluarga ayah...semenjak ayah tiada...semuanye dh berubah...Ayah tahu x..sekarang anak2 perempuan ayah semua dah sambung belajar tau..along dh ambik degree..kt UTM, Johor...angah pn same..angah diploma kt UTM KL..and achik lak kt Matrik tau..alhmdulillah..along syukur sgt3..berkat usaha masing2..akhirnye berjaya jgk adik2 along smbung belajar..yang tinggal abg n adik jela...along harap diorng pn same..dpt sambung belajar jgk...

Ayah tahu..dulu ayah lah yg susah payah hantar adik2 ayah sambung belajar kn ayah?? tp kitorng..adik2 ayah xda pn nk hantar kitorng smbung belajar mcm mane ayah buat dulu..klau kitorng mgdu kt tok..tok ckp anak2 die sibuk sbb ramai anak...ape dulu ayah xda anak ke?? kitorng dh wujud la ayah!! along ingat lagi time ambik adik ayah..kul 4 pagi ayah dh turun ambik,time tu along nk ikut..jd ayah bawak along skali walaupn along just teman ayah tdo dlm kete...tp ayah.. time along sampai kt sini kebetulan sekali ngn angah dr KL..xda sape pn nk dtg ambik ayah..walaupun mase tu pukul 6 pg dh..yess..yg dtg ambik along n angah time tu..ayah teh..pak sdare sabit along...Habis..ke mane pak saudara betul along ayah?? adik2 ayah yg ayah hantar dulu2??? yerr..along masih ada mak...tp ayah thu jela kn kereta yg ayah tinggal tu dh uzur..selalu rosak..jadi mak x dpt nk ambik kitorng time tu..sbb hujan...klau x,mesti mak dh ambik kitorng..

Dah lame along pendam semua ni..dh lame ayah...dah mcm2 yg terjadi semenjak 7 tahun ayah xda ni...cukuplah sekadar along bgtaw ayah itu..dn along thu..ayah thu segala2nya kn?? ayah tgk la..sape je yg ikhlas tolong kitorng ni...xda yah..xda sape pn...susah payah kitorng sndiri...Sekarang..kitorng hidup tanpa 'keluarga' ayah..kitorng just ada mak n adik2,,n alhmdulillah...kitorng happy sgt2...along thu..sgt besar hikmahnye ayah tiada di sisi kami skg ni..Anak2 ayah dh semakin matang dan dh berpijak di bumi yang nyata...Akhir kata..selamat hari bapa ayah...Moga Allah himpunkan Ayah dalam kalangan orang2 beriman..Al-Fatihah...


~~aku thu..mgkn di luar sana ada lagi malang nasibnye dariku...wahai sahabat2ku..bersabarlah...kerana anda semua adalah orang2 yg sabar...kerana hanya orang yg sabar sahaja akan di uji oleh ALLAH S.W.T. dan ingatlah..Allah x pernah menguji hambaNya melampaui kemampuan hambaNya itu sendiri..dan percayalah..tiap2 apa yg di atur oleh ALLAH..pasti ada hikmahnya...Moga kalian juga berada dalam golongan orang2 beriman..aminn~~


*petikan ini aku sampaikn sempena hari bapa...kepada yang masih mempunyai ayah..aku mohon..aku berharap..agar korg hargailah sementara dia masih hidup...syg sorg ibu membawa ke syurga..syg sorg ayah xda penghujungnya...

salam tulus ikhlas..

1 comment:

Are-keera said...

insyaALLAH....sy dh lame sabar..awk jgn rsau k..