Thursday, 23 June 2011

Apa Sebenarnya CINTA...


Cinta..perkataan paling indah yg ada kt dunia ni..ckp laa...sape jer x pernah bercinta..tol x??
budak2 kecik skg ni pn dh pndai nk geneng2 sesama diorng..ni kn pulak kite yg dh nk msuk alam tua ni eh salah alam dewasa hehe....bnyk pepatah tentang cinta ni...antara nya :-

Cinta monyet, cinta tak mengenal usia..cinta tak mengenal rupa, cinta kerana harta, cinta kerana keturunan....haa ambik kau semua sekali aku bg (walaupun bnyk lagi sebnrnye)..ni ayat2 org yg tengah mabuk cinta....sampai jadi buta ape sebenarnya cinta...tp sebab perkataan cinta ni lah hidup kite jadi porak peranda....ada yg cerai berai...ada yg lari dr umah...yg lagi parah bila dh mabuk cinta ni sampai keluar seorg...haa..tu yg jadi x syok dh tu pasal perkataan cinta ni...yess kata org cinta ni bnyk pengertian..dn masing2 bebas mengertikan maksud cinta tu mengikut konsep sendiri...

Bagi aku..cinta ni unik...kerana maksud cinta itu luas...cinta kpd Allah..cinta kpd Rasul..cinta kpd ibu n ayah...barulah cinta hati kita...kadang2 aku happy bile aku tgk keadaan rumah tanga seseorg tu kekal hingga ke anak cucu walupun di landa ribut taufan,, alhmdulillah...tp bile dengar kes cerai berai ni..aku jadi sedih lak...tu bru je ribut..x da taufan lagi dh bercerai..ape bg diorng mkna cinta tu hanya tuk sementara ke?? huhu klau bercerai mati tu aku faham la..ni bercerai hidup..kesian anak2...abis porak peranda...so sape yg nak kite persalahkn??? Suami? isteri?? anak?? orang ke-3? atau cinta??

So bila perkara ni berlaku...mesti seseorng tu menyesal..."aduh..kenapa lah aku mencintainya dulu"..."kenapa lah aku jumpa dia"....yess semua perkara ni akan berbangkit di belakang hari...sebelum ckp gtu...pertama2 aku nk tnye...ape cinta yg korg bg tu ikhlas waktu bercnta dulu?? atau kerana hartanye?? kerana pangkat dia?? or kerana rupa die?? kawan2...semua yg kite miliki ni..semua milik Allah..yg Allah bg pnjam tuk kita kt dunia ni sekejap je...so ikhlaskn lah hatimu itu tuk terima pasangan mu seadanya...jgnlah kerana kekurangannya kamu tinggalkn dia..sebaliknya tampal lah kekurangn nya itu dgn kelebihan mu..nescaya hidup mu akn bahagia...tiada gunanye kamu mencari yg baru...kerana yg baru itu pasti akn ada kekurangannya jua..

Justeru..jika peceraian itu bersebab yg sangat2 munasabah...maka teruskn lah..sesungguhnya cerai itu perkara yg di murkai Allah tp halal di lakukan (tu klau yg dh kawen lah)...

Yang belum kawen lak....aku ni heran sket la...pelik..ntah sape aku nk salahkn..antara salah perempuan ke lelaki...klau dh dpt yg baik tu...di tingal2kn lak..ntah lah..ape lah yg korg cari sbnrnye aku pn x pasti...dn aku thu skg ni memg susah nk cari pasangn kn?? apetah lagi cari yg secocok..hmmm tu semua kerja Allah...xmampu di fikir dek akal...so lastly, tawakal lah kpd Allah...tu jelah pesanan aku skg ni...dn yg paling tersangat penting aku nk tekankan ialah IKHLAS...ingatlah..klau kite ikhlas ngn org...insyaALLAH Allah akn temukan yg Ikhlas jgk dgn kita....Aminn


No comments: